Food Trade vant årets Holdbarhetspris

Årets plastløfte er gjennomført, og det var flere gode nominasjoner som svarte ut ett av kriteriene i Plastløftet og samtidig har oppnådd uendret eller forbedret holdbarhet. De nominerte var Coop og Kiwi for potetlokket, Stolte Hane for sin poseløsning og vinneren Food Trade for sin nøtteemballasje.

Glade vinnere av Holdbarhetsprisen. Fra venstre Manuel Lozano fra Food Trade, Anne-Grete Haugen fra Matvett og Zakaria Ajjaji fra Food Trade.

Food Trade sin tilnærming til emballasjeutvikling er et eksempel til inspirasjon og etterfølgelse. De viser at det er smart å teste ut hvordan nye emballasjeløsninger påvirker holdbarheten og om svaret er negativt, er det viktig å lete etter løsninger som tilfredsstiller behovet for holdbarhet i tillegg til gjenvinnbarhet. Resultatet ble en emballasjeløsning for nøtter og tørket frukt i pose, som både er gjenvinnbar og som har tredoblet holdbarhet.

″Det er viktig for oss å bekjempe matsvinn både i utviklingsarbeidet og i daglig drift. Som produsent har vi både et ansvar og en anledning til å implementere løsninger i produksjonsfasen som øker holdbarheten på produktene i markedet. Det å vinne Holdbarhetsprisen er en stor anerkjennelse for arbeidet vi gjør!″

Manuel Lozano, daglig leder i Food Trade

Juryens begrunnelse:

"Food Trade forbedret i høst sin emballasje på nøtter, frø og tørket frukt fra en ikke-gjenvinnbar PE-PET emballasje. Først byttet de til en 100 prosent MDO-PE, men oppdaget at den reduserte holdbarheten. Nå har de landet på en PP med AIOx barriere, som ikke bare er godt gjenvinnbar, men også gir tre ganger så lang holdbarhet. Det er veldig positivt at Food Trade jobber for å forbedre gjenvinnbarheten, samtidig som de tar holdbarheten på alvor, ved at de fortsetter å lete etter løsninger som tilfredsstiller behovet for lang holdbarhet og gjenvinnbarhet."

Forbrukerne står for over halvparten av det kartlagte matsvinnet, og ifølge kartlegging er "økt holdbarhet" det viktigste tiltaket produsentene kan bidra med for å hjelpe husholdningene til å kaste mindre mat. Plastløftet er et viktig initiativ for å oppnå gode løsninger i verdikjeden for mat og for deling av beste praksis. En annen vinner som er verdt å trekke frem, er Norfersk og deres bruk av resirkulert plast til matemballasje. Det er innovativt og nok et eksempel til inspirasjon for andre produsenter.

Les mer om tidligere vinnere og kriterier for prisen i sakene nedenfor.