Tilpass tilbehøret
Ofte er det mange små grep som gjør at spisesteder reduserer matsvinnet. Det er mye snakk om utvalg og mengde retter på menyen, men det er også viktig å tenke gjennom hvilket tilbehør man tilbyr til rettene og kommunikasjon med gjestene om hva de ønsker.
Tips til tiltak
Vurder størrelsen på tilbehøret
La gjesten velge mellom ulike tilbehør
Oppfordre gjesten til å be om mer tilbehør hvis tomt
Spør om gjesten ønsker brød før maten
De fleste retter på spisestedene kommer med et utvalg av tilbehør som poteter i ulike varianter, ris, sauser og ulike grønnsaker. Stadig flere spisesteder gir gjestene mulighet til å velge, men fremdeles er det mange retter som kommer med standard tilbehør. Det er viktig å kommunisere med gjestene om hva de ønsker og hvor mye, kanskje bør man vurdere å gå ned på mengden tilbehør og heller tilby påfyll av dipper og sauser, ris og poteter.
Det har nærmest blitt en bransjestandard å sette ut brød mens gjestene venter på maten. Ofte ender brødkurven med å stå urørt og restauranter ender med å kaste store mengder brød hver dag. Dette kan løses så enkelt som å spørre gjestene om de ønsker brød mens de venter Det er også mulig å sette ut mindre mengde brød, og heller oppfordre gjesten til å be om mer. Det er synd om gjesten skulle bli mett allerede før hovedretten blir servert.