Skal kaste en million færre brød

Brød er noe av det som kastes mest, både hjemme i husholdningene og i butikk. Nå tar Meny grep for å sikre at brødene som produseres blir solgt til kundene, både ved å ta i bruk nye og fremtidsrettede verktøy og ved å kommunisere med kundene om at de ønsker å redusere matsvinn uten at det går utover kvaliteten på kjøpsopplevelsen eller tilgjengeligheten av brød.

MENY går innovativt til verks i sin kamp mot matsvinn, og tar først tak i en av butikkens svinnversting: brød. I løpet av våren rulles et automatisk stekeverktøy ut i alle MENY-butikker. Teknologien er utviklet i Norge og er basert på avanserte algoritmer. Historisk salg og salg i samtid gir grunnlag for dynamiske stekeplaner, som hjelper butikkene med å steke opp riktig mengde brød gjennom åpningstiden. Det betyr riktigere utvalg og ferskere brød i hele åpningstiden, og færre overflødige brød ved stenging.

″Til nå har vi basert stekingen av brød på historiske data, erfaringer og magefølelse med det resultat at vi ofte har hatt alt for mye brød igjen ved stenging. Nå skal vi tilpasse stekingen gjennom dagen basert på teknologi og faktisk kjøp. Vi skal ha et stort utvalg av ferske brød, men samtidig tørre å gi kundene noe færre valg mot stenging″

Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig bakeri i MENY.

MENY skal som del av sin nye løsning ha større fokus på bestselgere, tilby halvstekte brød som kan stekes hjemme og involvere kundene via ærlig forbrukerkommunikasjon. Teknologien, som nå får sin verdenslansering, er utviklet av norske Link Retail, med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge. Link Retail jobber med butikkjeder i hele Europa.

″Dette er en innovasjon flere kommer til å ville kopiere og som kan egne seg for flere varegrupper. Vi har alt fått henvendelser fra andre i Europa. Bruk av teknologi og big data i måten å tenke utvalg, varetrykk og matsvinn på er helt nytt i europeisk sammenheng″

Simon Fossum, prosjektleder i Link Retail

Kommuniser med kundene om tiltak

I en undersøkelse som Matvett har gjennomført i samarbeid med Opinion mener 80 prosent av respondentene at det er greit å redusere brødutvalget mot slutten av åpningstiden dersom det fører til at mindre brød blir til grisefôr eller i verste fall kastet. Undersøkelsen viser at vi i større grad aksepterer denne type tiltak om vi vet at de bidrar til å redusere matsvinn. Derfor er det positivt at MENY velger å kommunisere direkte med kundene sine om hvorfor de kan gå tomme for noen brødsorter, men at det er enkelt å finne et alternativ, enten andre sorter eller som halvstekt. Ved å legge inn noen minutter ekstra om morgenen til å steke ferdig det halvstekte brødet, vil forbrukerne faktisk få ferskere brød til både frokost og matpakker.

Flere varegrupper og butikkjeder må med

Ferske bakervarer er blant varegruppene med høyest matsvinn i hele verdikjeden, også i butikk. Vi i Matvett har lenge tatt til orde for at butikk må tørre å ta grep for å endre normen om bugnende utvalg så lenge kunden er på lag. Våre undersøkelser viser at forbrukerne ønsker å bidra til mer bærekraftige løsninger og at tiden nå er moden for å justere varetrykket. Derfor er vi glade for at MENY tar et steg i den retningen og står for et taktskifte. Nå ser vi frem til at flere varegrupper inkluderes og at flere butikkjeder tar en slik løsning i bruk.