Helhetlig innsats kutter mest matsvinn

Norgesmøllene har tatt mange steg for å redusere matsvinn i hele verdikjeden og deres grep viser hvordan små og store tiltak samlet kan gi stor effekt og gjøre en forskjell i praksis.

Vidar Haugsdal viser stolt frem de nye melposene og KuttMatsvinn-beviset som Norgesmøllene har mottatt for å jobbe godt med å kutte matsvinn. Foto: Norgesmøllene

Norgesmøllene er Norges ledende mølleaktør med produksjon av mel og bakemikser for både forbrukermarkedet og bakerier. Selskapet har anlegg i flere deler av landet og satser aktivt på innovasjon, bærekraft og samarbeid for å redusere matsvinn. De har satt seg mål om å redusere matsvinn gjennom hele verdikjeden, fra produksjon til forbruk og bidra til en mer ansvarlig bruk av naturressurser. De jobber i tråd med prinsippene for sirkulær økonomi og matbransjens felles mål om halvering av matsvinnet innen 2030. Norgesmøllene er tilsluttet bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn og leverer matsvinndata årlig til NORSUS.

Nedenfor er tiltakene som er gjennomført og resultatene de har ført til:

Tiltak som virker:

  1. Ny tett melpose reduserer søl og svinn: Våren 2024 lanserte Norgesmøllene en tett melpose som de første i Norge. Emballasjen forhindrer søl og brekkasje og bidrar til bedre holdbarhet og mindre matsvinn hos forbrukerne
  2. Investering i ny pakkelinje: En ny pakkelinje for 2 kg poser på fabrikken i Buvika reduserer svinn med 2–3 gram per pose, tilsvarende 20 000 melposer spart årlig. Samtidig gir linjen energibesparelser og lavere CO₂-utslipp
  3. Bakemiksprodukter som gir mindre rester: Produktene er porsjonstilpasset og sørger for at alt innholdet brukes ved baking. Det er ideelt for mindre husholdninger og bidrar til å unngå åpne pakker og halvfulle poser i kjøkkenskapet
  4. Datomerking med supplerende tekst: Norgesmøllene inkluderer informasjon som oppfordrer forbrukeren til å bruke sansene – ikke bare stole blindt på datomerking. Dette bidrar til mindre unødvendig kasting
  5. Digital forbrukerinspirasjon og samarbeid: Via egne digitale kanaler og samarbeidet med MatPrat/Opplysningskontoret for brød og korn deles konkrete tips som «kast mindre mat». Kampanjene gir innsikt i hvordan planlegging og porsjonering reduserer svinn i hjemmet

Resultater og læring:

1. Svinnet er redusert med 2–3 gram per melpose etter innføring av ny pakkelinje

2. Ca. 20 000 melposer spart årlig

3. Økt bevissthet hos forbrukerne rundt datomerking og restemat

4. Bedre ressursutnyttelse og sirkulær tankegang i produksjon og utvikling

″Vi ønsker å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg – samtidig som vi redder god mat fra å bli kastet.″

Vidar Haugsdal, Leder for kommunikasjon og bærekraft i Norgesmøllene

Tips til andre virksomheter

1. Start med å måle matsvinn – da vet du hvor skoen trykker

2. Tenk helhetlig i verdikjeden – fra råvare til forbruker

3. Bruk emballasje aktivt som virkemiddel for å redusere svinn

4. Del kunnskap og inspirer forbrukerne digitalt