Halvert matsvinnet offshore

Equinor har tatt store grep for å redusere matsvinn på sine 34 installasjoner. Med systematisk veiing, tydelige mål og kreativ bruk av råvarer har selskapet gått fra 200 til 86 gram matsvinn per person per dag fra 2023 til 2025.

Equinor fokuserer på å bruke hele råvaren. Søtpoteten bakes som tilbehør, skallet friteres til chips og rester brukes til puré eller suppe.

Equinor serverer hver dag rundt 22.500 måltider til 4000 gjester offshore. For å få kontroll på matsvinnet har de innført veiing og kategorisering av svinn i seks ulike grupper: buffet, tallerken, produksjon, lagerrydding, datovarer og kvalitetsavvik. Alle tall registreres i et digitalt dashbord, utviklet sammen med leverandør, som gir kokker og ledere oversikt over status og utvikling på hver installasjon. I tillegg har de arrangert seks digitale kompetanseløft med Michelin-kokken Ola Klepp fra Restaurant K2. Rundt 300 kokker deltok og fikk inspirasjon til å bruke råvarene fullt ut og se matsvinn som en mulighet til å skape nye retter.

Resultater som merkes

Arbeidet har gitt tydelige resultater. Fra januar 2023 til august 2025 er matsvinnet mer enn halvert – fra ca. 200 gram til 86 gram per person per dag. Målet for 2025 var å redusere med 10 prosent sammenlignet med året før, men allerede i september har Equinor en nedgang på over 12 prosent. Færre containere med matavfall fraktes ut og CO₂-utslippene reduseres betydelig.

″Vi ser at dette arbeidet gjør en forskjell. Når vi tar matsvinn som en utfordring, kommer de kreative løsningene – og gjestene får spennende, nye retter.″

Uttalelse fra en av Equinors mange kokker

Bruker hele råvaren

Kreative løsninger og bedre utnyttelse av råvarene har blitt en del av hverdagen offshore. Et eksempel er søtpoteten, som brukes til det fulle; bakt som tilbehør, skallet friteres til chips og rester brukes til puré eller suppe. De har også blitt flinkere til å tilpasse buffetene, slik at mat som ingen spiser ikke lenger er en del av tilbudet.

Forankret i organisasjonen

Matsvinnarbeidet er godt forankret både på ledelsesnivå og blant forpleiningsansatte. Klare mål og forventninger kommuniseres jevnlig og lederne følger opp teamene sine offshore. Equinor markerer også den internasjonale dagen mot matsvinn 29. september for å synliggjøre arbeidet og engasjere både ansatte og gjester.

Beste praksis

Equinor viser hvordan systematikk, engasjement og kreativitet kan redusere matsvinn i stor skala – selv i krevende omgivelser som offshore. Matvett applauderer innsatsen, som både gir lavere utslipp og inspirerende matopplevelser. Dette er tiltak som mange andre virksomheter kan lære av.