Coop først ut med å selge utløpte "best før"-varer til 70 % rabatt

I arbeidet med å redusere matsvinn gir Coop, som første dagligvareaktør, kundene mulighet til å kjøpe matvarer sterkt nedpriset etter utløpt "best før"-dato. Varer med kort holdbarhet som nærmer seg utløpsdato blir i dag solgt med 40 prosent rabatt. Nå tar de nedprisingskonseptet et skritt lenger og selger «best før»-varer som har gått ut på dato til 70 prosent rabatt.

Bidrar til økt forståelse av at "best før" er en kvalitetsdato

Sentralt i Coops tiltak er ønsket om å øke forbrukernes kunnskap om forskjellen mellom "best før" og "siste forbruksdag". Ved å bevisstgjøre om at “best før” kun er en kvalitetsdato og at “siste forbruksdag" er relatert til mattrygghet, oppfordrer Coop til bærekraftig forbruk og minner kundene om at mange varer fortsatt er fullt brukbare etter at best før-datoen har passert. Dette handler ikke bare om å tilby rabatter, men om å bidra til kunnskap som kan endre forbruksvaner over tid.

Bevisstgjør riktig oppbevaring og bruk av sansene

Det er viktig å håndtere maten på en trygg måte. Med riktig lagring, spesielt når det gjelder kjølevarer, er det fortsatt trygt å spise mat som har gått ut på "best før"-dato og understreker behovet for å bruke sunn fornuft og sansene når man vurderer disse matvarene.

″Tanken er at dette skal være med på å begrense matsvinnet i enda større grad. Nå har vi retningslinjer for å kunne selge utgåtte best før-varer med en veldig god rabatt. Dette er snakk om matvarer som er fullt brukbare og som smaker like godt. Så lenge eksempelvis osten blir oppbevart riktig, er den god lenge etter at den er gått ut på dato. Mange oster blir faktisk bedre og bedre.″

Øyvind Nøstmyr, varehussjef, Obs Tromsø

Coops nye tiltak ved å tilby sterkt rabatterte varer etter best før-datoen representerer ikke bare et steg mot å bekjempe matsvinn, men det markerer også et skifte i dagligvarehandelens bidrag til å nudge endring i forbrukeradferd mot mer bærekraftige vaner. Dette initiativet viser at økonomiske fordeler og miljømessig bærekraft kan gå hånd i hånd, og det inspirerer til håp om en fremtid med mindre matsvinn og mer bevisste forbrukere.