Prisdryss til serveringsaktører på UMAMI ARENA

Å kutte matsvinn er den mest effektive løsningen for styrket lønnsomhet. KuttMatsvinn Servering er et samarbeid mellom Matvett og aktører i serveringsbransjen med mål om å halvere matsvinnet innen 2030. Stadig flere aktører melder seg inn i samarbeidet og jobber med effektive tiltak. Det fikk vi bekreftet under UMAMI ARENA, der Matvett arrangerte konferanse med gjeve prisutdelinger.

Glade bevismottakere på KuttMatsvinn-seminar på UMAMI ARENA. Fra venstre; Anne-Grete Haugen fra Matvett, Johan Laursen fra Thon Hotels, Marianne Hayes Antonsen fra COOR, Magne Hauge fra Toma, Hege Sørlie fra ISS, Dag Finn Johansen fra Scandic, Chrisitan Hallemyr og Alexander Findley fra Sodexo og Heidi Rustad fra SiN

Godt over 50 store og små aktører fra hotell, kantine og restaurant samt innkjøpskjeder, grossister og leverandører er nå med i samarbeidet KuttMatsvinn Servering, som tilrettelegger for at deltakerne oppnår bedre lønnsomhet, sikrer kompetanseutvikling og møter fremtidens krav fra kunder og leverandører. En utvidet og oppdatert verktøykasse med veiledere, kurs og materiell på både norsk og engelsk finnes nå tilgjengelig for alle deltakerne inkludert regneeksempler på hvor mye de ulike kan spare på å halvere matsvinnet sitt.

Seminar med flere viktige utdelinger

På UMAMI ARENA gjennomførte Matvett blant annet et seminar for serveringsbransjen med fullsatt sal og god stemning, både for å gi status i arbeidet, samtale med bedrifter som er med i samarbeidet og peke på hva som blir viktig fremover. Vi kåret også verdige vinnere av de beste tiltakene i 2022.

KuttMatsvinn-beviset

Matvett delte for første gang også ut KuttMatsvinn Beviset til de aktørene som kvalifiserer til det. Beviset skal bidra til å synliggjøre hvilke bedrifter som ligger lengst foran med å kutte matsvinnet mot 2030 og deles ut til de aktørene i mat- og serveringsbransjen som er tilsluttet "Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn" og som rapporterer bedriftens årlige matsvinn og gjennomførte tiltak til NORSUS. Serveringsaktører må i tillegg være med i samarbeidet KuttMatsvinn Servering. Les mer om beviset og kriteriene her

For å vise frem noe av de gode tiltakene i serveringsbransjen ble det delt ut "Årets KuttMatsvinn-tiltak". Det ble delt ut pris i tre ulike kategorier, og nedenfor presenteres vinnerne med juryens begrunnelse:

Årets mest kreative tiltak

Vinneren av årets mest kreative matsvinntiltak ble Scandic, som har etablert en Never Waste Liste, der de lover å aldri kaste følgende: 1. Bacon 2. Egg. 3. Frukt. I den anledning har de utviklet ulike tips og tricks for hvordan akkurat disse tre råvarene kan gjenbrukes og unngå å bli kastet. Scandic brukte pandemien til å utvikle en helt ny frokost for sine virksomheter med stort fokus på bærekraft der Never Waste Listen ble til og som er at av tiltakene som gjør at kjeden har hatt en 20 % matsvinnreduksjon i 2022 målt mot 2019.

Årets beste tiltak mot ansatte

ISS ble vinneren for sine konkrete tiltak mot de ansatte med en KuttMatsvinn-kampanje og Matredder-konkurranse med mål om å ytterligere motivere kantinemedarbeidere. Dette gav stort engasjement og innsats fra mange kantiner. Dette har resultert i at kjeden i 2022 klarte å redusere matsvinnet med 20 gram per gjest mot 2021. Det gir en prosentvis nedgang på 40 %.

Årets mest effektive tiltak

COOR har de to siste årene oppnådd sine konsernmål som var 5 % reduksjon per år. Gjennom målrettet arbeid, kategorisering av matsvinn, kursing og benchmarking med kjedens kantiner i Danmark og Sverige har de siden 2017 redusert sitt matsvinn i Norge med 42 %. De har i en av sine største enkeltkantiner, med 1500 daglige gjester, redusert matsvinnet til 17 gram per gjest og vant på bakgrunn av dette prisen for årets mest effektive tiltak.