24 prosent reduksjon i matsvinnet i Norge

Norge har redusert matsvinnet med 24 prosent siden 2015 (uten jordbruk) viser nye tall fra NORSUS på oppdrag fra Matvett. Mat- og serveringsbransjen har allerede nådd det neste delmålet i bransjeavtalen om 31 prosent reduksjon innen utløpet av 2025.

Faktaarkene for hver sektor som kan lastes ned nederst i denne saken, er utarbeidet av Norsk institutt for bærekraftsforskning (NORSUS) på vegne av Matvett.

Matsvinnet er redusert i alle sektorer

Ny sammenstilling for 2024 viser at det totale matsvinnet i Norge er om lag 407 000 tonn, tilsvarende 73,4 kg per innbygger. Husholdningene står fortsatt for den største andelen (47 prosent), men utviklingen går ned også her, en reduksjon på 18 prosent siden 2015 (tall fra 2023). Matbransjen viser særlig sterke resultater med en samlet reduksjon på 31 prosent i kilo pr innbygger siden 2015, som betyr at de samlet har nådd det andre delmålet i bransjeavtalen om 30 prosent reduksjon innen 2025.

Resultatene viser at tiltak som bedre datadeling, mer treffsikre prognoser, optimal emballering, nedprising, intern opplæring og økt donasjon har gitt effekt i bransjen og at det er summen av alle forbedringene som gir resultatene vi ser i dag. Arbeidet i Norge gir også ringvirkninger utover landegrensene, og det er gledelig å se at norske initiativer nå inspirerer både i EU og Norden, både når det gjelder merking av produkter med «best før – ofte god etter» og nudging av forbrukere.

″Resultatene er basert på systematisk og hardt arbeid i virksomhetene over tid. Det er veldig positivt at delmålet om 30 prosent allerede er nådd. Samtidig må innsatsen forsterkes særlig i serveringsbransjen og i grossistleddet som ligger lengst bak.″

Anne-Grete Haugen, daglig leder i Matvett

Behov for økt innsats på husholdningsleddet

Tallene viser også at om halveringsmålet skal nås innen 2030, er det behov for et kraftig løft i husholdningene. Det er her nesten halvparten av matsvinnet oppstår. Derfor må samarbeidet mellom næringsliv, myndigheter og forbrukere styrkes ytterligere gjennom økt kunnskap, ny teknologi, holdbarhet og tydelig merking for å få til nødvendig adferdsendring.

I den årlige forbrukerundersøkelsen som NORSUS gjennomfører på oppdrag fra Matvett, er det særlig emballasje med gode åpne- og lukkemekanismer og tydelig informasjon om produktets holdbarhet og oppbevaring etter åpning respondentene anser som nyttige tiltak fra matbransjen. Les mer om resultater fra årets forbrukerundersøkelser her.

Det foreligger ikke en like omfattende kartleggingsrapport av matsvinnet i 2024 som for tidligere år, men i stedet korte oppsummeringer for de ulike sektorene i mat- og serveringsbransjen. På husholdningsleddet foreligger det i tillegg en rapport fra årets forbrukerundersøkelse med dybdeanalyser som du finner her.

En mer helhetlig rapportering for hele verdikjeden vil foreligge ved neste hovedrapportering basert på 2025-data.