5. Vi må skape eierskap og incentiver til redusert matsvinn i hele organisasjonen

Konserner har et særskilt ansvar for å bygge god matsvinnkultur. Aktørene bør kommunisere, bevisstgjøre og veilede om reduksjon av matsvinn internt i egen organisasjon og dele gode eksempler til nytte for andre i matbransjen. De bør også ha operative planer for å kommunisere matsvinnresultater eksternt.

Eksempler på dette er:

  • Sett mål og følg opp egne matkastetall jevnlig, minst en gang i måneden, evaluer utviklingen og sett inn tiltak der det trengs.
  • Gi tilstrekkelig kompetanseheving og bygg kultur for å tenke matsvinn i alle ledd
  • Diskuter prinsippene i dette veikartet med ledere og ansatte på ulike nivåer og i ulike avdelinger om hva dette betyr for dem
  • Følg opp tiltak og rapporter på økonomiske og miljømessige effekter
  • Sett matsvinn høyt på agendaen hos ledelsen, og gjerne styret, og involver nedover hvordan dette kan iverksettes i praksis
  • Tenk alltid matsvinn inn i produkt-, emballasje- og markedsinnovasjoner