6. Vi må få med forbrukerne

Matbransjen må hjelpe forbrukerne ved å gi dem verktøy til å kaste mindre i en hektisk hverdag, enten det er gjennom økt kunnskap, holdningsendring eller praktiske løsninger.

  • Vi kan finne nye måter å teste forbrukernes faktiske kjøpsatferd i butikk, f.eks. gjennom å teste ut produktinnovasjoner først i kantiner
  • Bransjen må bidra til bedre kunnskap og holdninger om mat og matsvinn hos ulike kategorier av forbrukerne (tilpasset alder, sivilstatus, etnisk/religiøs/kulturell/språklig bakgrunn, økonomi, osv.)
  • Bransjen må bidra til bedre kunnskap og trygghet hos forbrukere ved å merke matvarer tydelig og utvikle bærekraftige emballasjeløsninger som tar vare på matens holdbarhet og kvalitet
  • Vi må jobbe sammen og bygge kultur for aksept av bl.a.:
    • at det ikke alltid skal bugne av fersk mat i butikker, kiosker, buffeer og private hjem
    • alternativer til opprinnelig vare (eks knekkebrød, halvstekte eller fryste varer om ferske brød er utsolgt)
    • skjønnhetsfeil på frukt og grønt
    • å spise opp hele brødet, grønnsaksrester og andre rester
    • at de samme varene ikke alltid er tilgjengelige. I stedet kan man skape begeistring rundt rullering og sesongvarer
    • økt bruk av «goodie bags» og aksept for deling av retter på serveringssteder