Bedriftene stiller seg bak prinsippene

Det er helt avgjørende at så mange bedrifter i mat- og serveringsbransjen tilslutter seg prinsippene og følger dem i sitt videre arbeid med å kutte matsvinn. 12 ledende bedrifter fra mat- og serveringsbransjen var med på å utvikle prinsippene i BREAD-prosjektet og stadig flere tilslutter seg.

De 12 bedriftene som var med å utvikle prinsippene i forskningsprosjektet BREAD, var; Orkla, Nortura, Lantmannen Unibake, Møllerens, Odd Langdalen, NorgesGruppen, Meny, REMA 1000, COOP, Radisson Hotel Group, ISS og COOR.

Bedriftene som har vært med å utvikle de 10 prinsippene og de som har tilsluttet seg i ettertid, er gode ambassadører ved at de går foran som gode eksempler og har forpliktet seg til mer samhandling for å redusere matsvinnet.

Veikartet er utviklet av bedriftene selv og dette gir ekstra tyngde og relevans til prinsippene og at det allerede finnes støtte blant bedriftene til tiltak som kommer til uttrykk i veikartet, er viktig for arbeidet fremover.

Disse bedriftene er tilsluttet prinsippene

Prinsippene er delt inn i flere temaer:

  • Samarbeid på tvers i verdikjeden
  • Kommunikasjon internt i selskapene
  • Involvering og dyktiggjøring av forbruker
  • Involvering av myndigheter og andre aktører

Konkrete tiltak som bedriftene har pekt på for økt samhandling er blant annet kompetanseheving av egne ansatte og samarbeidspartnere, økt informasjonsdeling i verdikjeden, mer felles innsats for å hjelpe forbrukerne med å redusere sitt matsvinn via produkt- og emballasjeinnovasjon og kommunikasjon. Løsninger som er gunstige for én aktør, men som bidrar til mer matsvinn totalt skal unngås og overproduksjon og overtilbud av mat skal videre bekjempes.

″Vi støtter prinsippene og i praksis betyr det at vi skal bli enda bedre på intern kompetanseheving, produktutvikling og forbrukerkommunikasjon for å hjelpe forbrukerne til mindre matkasting. Toro "redd restene" er et konsept som skal bevisstgjøre og inspirere forbrukerne til å spise opp restene.″

Emma Bistvedt, S.r Brand Manager & Bærekraftsansvarlig TORO, Orkla Foods Norge

Vi trenger flere bedrifter

Målet er å få med så mange bedrifter som mulig til å stille seg bak prinsippene og sammen utfordre på hvordan disse kan anvendes i egne virksomheter og på tvers av ulike bransjer.

Vil din virksomhet også stille seg bak prinsippene? Send en e-post til Matvett på info@matvett.no

10 prinsipper for å redusere matsvinn sammen - et bransjeveikart

  1. 10 prinsipper for a redusere matsvinn sammen