Tenker nytt for å redusere matsvinnet

Store deler av matsvinnet i hotellbransjen oppstår enten som følge av overskudd fra buffetservering eller fra gjester som forsyner seg med for mye. Dette ønsket Radisson å gjøre noe med på sine hoteller. De har testet ut flere tiltak og våger å tenke nytt for å minske matkastingen på sine hoteller.

I Norge forventer gjestene fremdeles at frokosten er inkludert ved bestilling av hotellrom. Radisson opplevde at det var utfordrende å spå antall gjester som kommer til frokost, og at dette kunne variere stort fra dag til dag. Innimellom kommer store reisefølger som skal tidlig avgårde for å rekke et fly og dermed ikke dukker opp til frokost. Nå må gjestene som bestiller rom på Radissons hoteller velge om de ønsker frokost inkludert når de bestiller. Dette har gitt hotellene en bedre forutsetning for å planlegge antall gjester og riktig mengde på buffeten, som igjen fører til mindre matsvinn.

Redusert utvalg på buffeten

Radisson ønsket også å ta tak i det store utvalget som hersker på norske hotellbuffeter. De har valgt å redusere utvalget i buffeten med 35 prosent. Det vil si at de har gått fra 140 til 90 varelinjer i sortimentet.

″Tidligere hadde vi mange ulike kjøttpålegg på menyen. Nå har vi én type skinke og salami med prima kvalitet fremfor mange forskjellige produkter.″

Joakim Olandersson, F&B-ansvarlig på Radisson Blu Gardermoen

Et spissere utvalg fører i følge F&B-ansvarlig på Radisson Blu Gardermoen, Joakim Olandersson, til mindre matsvinn, noe som både betyr bedre kontroll på lageret og færre stasjoner i buffeten som må fylles. I tillegg er det enklere for gjestene å forholde seg til en mer spisset og bedre organisert buffet, noe som kan bidra til at gjester unngår å forsyne seg med for store porsjoner.

For å redusere matsvinnet fra gjest har Radisson også gått til innkjøp av mindre tallerkener og har fokus på å bevisstgjøre gjestene med kommunikasjonsmateriellet til KuttMatsvinn2020.

Radisson registrerer at de kaster mindre mat på sine hoteller, og ser dermed at tiltakene de har igangsatt har en positiv effekt.

Gjennomførte tiltak

  • Frokost ikke inkludert i rompris gir bedre oversikt over spisende gjester
  • Smalnet utvalg på buffeten gir bedre oversikt og mindre matsvinn både fra produksjon og gjest
  • Samarbeid med Too Good To Go - så langt er 4000 porsjoner reddet
  • Gjenbruk av mat, som f.eks. gårdagens stek blir gryterett til dagens lunsj
  • Handler hos Verdimat, en grossist som baserer seg på salg av overskuddsmat
  • Gode rutiner på kjøkkenet og engasjement blant de ansatte