Synliggjøring av effekt engasjerer

Tusenfryd er den eneste fornøyelsesparken som er med i KuttMatsvinn2020, men resultatene viser at det lønner seg. Ved å prioritere opplæring og bevisstgjøring av unge, ufaglærte medarbeidere og få kontroll på lager og buffetservering, har de redusert matsvinnet med 34 prosent siden oppstart.

Før hver sesong, samles de ansatte på Tusenfryd for kursing og opplæring. For å skape bevisstgjøring har matsvinn vært et eget tema de siste par årene og del av bedriftens nye e-læringskurs som alle ansatte må gjennom. Fornøyelsesparken har mange unge ansatte, og ingen faglærte innenfor restaurantfaget, og må derfor være ekstra tydelige på rutiner og opplæring i kampen mot matsvinnet. De unge medarbeiderne er miljøbevisste, og på samlingene har det spesielt vært viktig å synliggjøre miljø- og klimaeffekt ved å redusere matsvinn. Dette er med på å skape engasjement hos ungdommen.

Tusenfryd har målt matsvinnet på sine serveringssteder over en lengre periode. Alle stedene er utstyrt med både vekter og registreringsskjema og svinntallene rapporteres inn daglig fra de lokale lederne. Bedriften har også opparbeidet seg god oversikt over hva slags type mat som oftest går i avfallsdunken, noe som har bidratt til mer målrettede tiltak mot de matvarene som svinnes mest.

Typiske svinnutfordringer hos Tusenfryd:

  • Store buffeter med mange valgmuligheter for gjestene
  • Værsensitiv drift gjør det utfordrende å beregne innkjøp og tilberedning
  • Gamle frysere kunne streike
  • Manglende erfaring for å sikre gode rutiner for lagerhold

Viktigste tiltak:

  • For å få bedre kontroll på matsvinnet, bruker Tusenfryd svinndataene til å lage prognoser for hvor mye mat som skal tas opp fra lageret og den store buffeten ble trimmet til å kun inneholde de mest solgte rettene som pasta, pizza, dagens kyllingrett og salatbuffet. De har også investert i nye frysere og kjøleskap. For å unngå unødvendig svinn fra gjestene, får de tilbud om stor eller liten porsjon som de ansatte legger opp, mens gjesten selv kan forsyne seg fra salatbuffeten
  • Ettersom mange av de ansatte er ufaglærte og har lite kompetanse om driften på et kjøkken, har det vært fokus på kompetanseheving om riktig lagring og gjenbruk av mat. Her har de fått god hjelp av sine leverandører, hvor både Nortura og BAMA har bidratt. De ansatte vet nå at slapp salat kan reddes ved å helle kaldt vann over, ferdig hakket paprika og løk kan fryses ned ved behov og brukes i en ratatouille og på pizza, rutiner rundt antall dager kjøtt skal tines før bruk, tydelig merking av varer som er tatt opp fra frys, etc. Dette har bidratt til at ansatte i mye større grad kan bidra til å redde mat fremfor å kaste den, samtidig som det er trygt mht. matsikkerhet. F.eks. er bruschetta blitt en av dagens salgsfavoritter. Den består av gårsdagens brød og bløte tomater som tidligere ble kastet.
  • Dersom Tusenfryd har produsert for mye og har mat til overs, har de også funnet gode måter å utnytte dette på. Maten selges enten til halv pris på slutten av dagen ved en matvogn ute i parken eller til en lav pris i personalkantinen til stor tilfredshet hos de ansatte. Siden 1. juli har Tusenfryd solgt over 250 porsjoner via Too Good To Go fra fire av serveringsstedene.

Veien videre

Tusenfryd er veldig stolt av sine mange unge medarbeidere og vil fortsette å prioritere opplæring av ansatte som et effektivt matsvinntiltak. Resultatene av det gode arbeidet kommuniseres både i selskapsrapporter til eierselskapet og tilbake til avdelingslederne på de ulike serveringstedene. Det krever flere ansatte på jobb når man ikke kan ha buffetservering, og noen kunder klager på for liten porsjon selv om de har bedt om liten tallerken. Det vil nok være viktig med mer utadrettet kommunikasjon fremover, både mot ansatte og gjester for å engasjere enda bredere om tiltakene og effekten av disse. Med fullt gjesteantall i fornøyelsesparken vil det være avgjørende å få tilbake buffetserveringen for å unngå lange køer.