Matsvinnet i offshore går ned

Mye mat går med når Equinor skal servere 4000 ansatte daglig på sine oljeplattformer i Nordsjøen. Bedriften ble med i KuttMatsvinn2020 for at også offshore-industrien skal være representert i bransjesamarbeidet og for å avdekke forbedringspotensialet. Så langt har Equinor redusert matsvinnet med 30 prosent som tilsvarer 385 tonn CO2 spart.

For å forankre arbeidet i hele organisasjonen tok ledelsen i Equinor Forpleining initiativ til å finne frivillige pilotplattformer. Det ble etablert en prosjektgruppe som fikk ansvar for å planlegge og implementere matsvinnprosjektet og lederne for forpleining ved hver plattform ble invitert til å melde seg frivillig som oppstartspiloter. Åtte plattformer meldte seg og gikk målrettet i gang med arbeidet. Equinor står selv ansvarlig for å drifte forpleiningen på de fleste av sine plattformer.

Prosess like viktig som tiltak

Forpleiningslederen fra hver av pilotplattformene ble invitert til felles oppstartsmøte for gjennomgang av bakgrunnen for Equinors satsing på matsvinnprosjektet, forankring av målsetninger og felles diskusjon rundt utfordringer, mulige løsninger og rutiner rundt måling og registrering. Dette sikret at alle kom godt om bord og samtlige fikk mulighet til å bidra med innspill. Kjøkkenansatte gikk gjennom tilgjengelig kursmateriell fra KuttMatsvinn2020, og det ble etablert felles rutiner for måling og registrering av matsvinnet for samtlige åtte piloter. Dette for å sikre benchmarking mellom de ulike plattformene. Et digitalt målesystem gjør at prosjektlederen kan følge opp samtlige av plattformenes utvikling sentralt, og ved spesielle avvik i matsvinntallene blir årsaker identifisert og forbedringstiltak iverksettes.

Økt fokus på riktige bestillinger

Med innsikt i hvor mye og hvilke matvarer som ble kastet, gjennomgikk Equinor sine bestillingsrutiner og er nå blitt mer oppmerksom på varene det går mest av, hvordan dette kan variere fra plattform til plattform og hvordan de bedre kan beregne mengde mat som bestilles.

Covid 19 og medfølgende restriksjoner rundt servering har også gitt verdifulle erfaringer. Equinor har bl.a. sett at økt bruk av kuvertpakninger på enkelte varer har ført til mindre matsvinn, da pakningene kan lagres kaldt istedenfor at det settes ut store serveringsfat som gjør det mer utfordrende å gjenbruke mat som allerede har stått ute. Som del av buffetforbudet i sommer serverte de salater og desserter i porsjoner i engangsemballasje. Dette har også bidratt til redusert matsvinn.

Så langt har Equinor redusert matsvinnet med 30 prosent som tilsvarer 385 tonn CO2 spart

Bjørn-Arild Johansen, Fagansvarlig for mat i Equinor, mener de gode resultatene er knyttet til engasjementet og innsatsen til de ansatte:

De ansatte har vært svært positive til prosjektet og ønsker å gjøre en forskjell. Vi sender ut jevnlig informasjon og følger opp de ulike plattformene om utviklingen på målingene. I tillegg oppfordrer vi ansatte til å komme med forbedringsinnspill. Vi har dyktige fagfolk og de er en helt avgjørende ressurs for å få til en vedvarende endring.

Gjennomførte tiltak

  • Utpekt matsvinnansvarlig ved hver plattform som følger opp arbeidet lokalt
  • Sentral prosjektleder som følger opp matsvinnansvarlig ved hver plattform
  • Gjennomgang av bestillingsrutiner med fokus på riktig mengde for hver plattform
  • Informasjonsutveksling om utvikling og resultater
  • Felles rutiner for daglige målinger muliggjør benchmarking mellom plattformene