Halverte matsvinnet i koronatiden

Med buffetforbudet i serveringsbransjen som følge av COVID-19, var Thon Hotels nødt til å tenke annerledes da de skulle ta imot årets sommerturister på sine hoteller. Løsningen ble en kombinasjon av à la carte og en pekebuffet-løsning der personalet serverte maten. Endringene har vært positive for matsvinnet og Thon rapporterer om halvering på flere av sine hoteller.

Siden Norge stengte ned 12. mars har det gått spesielt hardt utover serveringsbransjen, hvor restauranter, kantiner og hoteller ble helt eller delvis stengt for en lengre periode. I sommer har riktignok flere hoteller gjenåpnet driften og det rapporteres om gode gjestetall ved mange steder i Norge. Hovedfokuset i en gjenåpningsfase har naturlig nok vært å sikre nødvendig drift og kundeservice, og bærekraftarbeidet har dermed blitt satt noe på vent.

Pekebuffet og smalere utvalg gir uttelling

Likevel har Thon Hotels klart å halvere matsvinnet i perioden. Bedre kontroll på mengdene som serveres og færre mulige valg for gjestene er nok de viktigste årsakene til at serveringsmåten bidrar til lavere svinn. Tradisjonelt er gjestenes krav til stort utvalg en viktig bidragsyter til at matsvinnet i hotellsektoren er høyt. Norske hotellbuffeter kjennetegnes av et rikholdig utvalg og gjestene kan forsyne seg med det de ønsker.

Med opphevelsen av buffetforbudet, har Thon Hotels valgt å gå tilbake til normal buffetservering, dog med noe smalere utvalg for å etterfølge smittevernregler knyttet til færrest mulige kontaktpunkter og enklere logistikk inne på buffeten. Gjestene blir bedt om å benytte håndsprit før de entrer buffetområdet og holde en meters-regelen. Grytebestikket ved de ulike buffetstasjonene byttes hvert 30 min. Thon håper noe smalere utvalg på buffeten vil føre til bedre kontroll over matsvinnet selv om de er tilbake til tradisjonell servering. Det er samtidig et paradoks at smittevernreglene fører til sterk økning i plastbruk og engangsartikler, og dermed store avfallsmengder.

″Å tilfredsstille forventningsfulle gjester samtidig som vi prøver å ha lavt matsvinn er ikke alltid like lett, men her ser vi en gradvis endring hos våre gjester med større interesse for bærekraftige løsninger. Det hjelper nok også at vi kommuniserer hvor mye vi kaster daglig og effekten ved å redusere dette til våre gjester på ulike språk″

Arne Marius Berg, F&B sjef

Thon Hotels er deltaker i KuttMatsvinn2020 og har som flere andre aktører i matbransjen mål om å halvere matsvinnet innen 2030. De har klare meninger om hvordan. Lunsjbuffeten og servering i forbindelse med julebordsesongen er to klare bidragsytere til stort matsvinn. Det blir viktig å tenke alternative og balanserte løsninger på lag med gjestene fremover for å lykkes.

Viktigste tiltak:

  • Mindre tallerkener under frokost og lunsj
  • Endringer i måten maten presenteres med blant andre mindre fat som fylles jevnlig
  • Innført et felles system for daglig måling og registrering av matsvinn
  • Salg av overskuddsmat gjennom Too Good To Go
  • Økt bevisstgjøring av kjøkkenansatte med fokus på effekten av redusert matsvinn. Større dedikasjon hos de ansatte er viktig for å få til en varig endring