"Godt & Gratis" redder overskuddsmat fra kantinen

BAMA har vært med i KuttMatsvinn-prosjektet fra starten og er blant annet med i prosjektets styringsgruppe. Det er viktig å teste ut svinnreduserende tiltak internt før erfaringene deles med kundene. "Godt & Gratis" er et slikt tiltak.

BAMAS kantine serverer 350-400 mennesker lunsj hver dag og som deltaker i KuttMatsvinn2020 er målet å redusere matsvinnet fra kantinen med 20 prosent. De har innført en rekke tiltak de siste årene.

″Personalrestauranten er en relevant arena for å teste ut ulike tiltak og resultatene viser at matsvinnet internt hos oss er redusert med 25 prosent.″

Kjetil Gundersen, BAMA Storkjøkken

Fra manuell til digital registrering

Med innføring av nytt system for å måle matsvinnet var det viktig å gi alle ansatte i personalrestauranten god opplæring og etter ett år med prøving og feiling er alle trygge i sine nye oppgaver. Matsvinnet registreres ned på varegruppenivå, noe som både gir viktig innsikt for kjøkkensjefen, men også til arbeidet med å utvikle nye produkter til BAMAs kunder i serveringbransjen.

Erfaringene viser at matsvinnet er jevnt fordelt gjennom ukedagene og at det er minst svinn fra tilberedning og buffet. Supper laget med overskuddsråvarer og innføring av fast "restedag" på onsdag er eksempler på populære tiltak som har bidratt til å redusere matsvinnet fra tilberedning og buffet.

″Gjestene våre liker variasjon samtidig som vi beviser at rester blir til fullverdige måltider.″

Leif Andre Ulset, Kjøkkensjef i BAMAs personalrestaurant

Godt & Gratis

Ideen til "Godt & Gratis" kom fra en ansatt og konseptet er inspirert av To Good To Go. Nesten hver dag mellom to og kvart over to kan ansatte hente og ta med seg hjem en "Godt & Gratis"-pose i Personalrestauranten basert på "først til mølla"-prinsippet. Denne kan for eksempel inneholde et halvt brød, smoothie og en wraps/baguette fra salgsautomaten som nærmer seg best før dato ol. Siden oppstart av prosjektet i midten av august 2019 har personalrestauranten delt ut drøyt 800 slike poser. Tiltaket er blitt veldig populært og verdsatt blant de ansatte.

Potensial for videre kutt

Tallerkensvinnet er fremdeles høyt hos BAMA og erfaringene viser at kampanjer mot gjest har en effekt, men at budskapet må gjentas fordi matsvinnet øker i tiden etter at kampanjene er avsluttet.

″Vi vurderer å involvere gjestene i felles målsetninger og samtidig synliggjøre resultater underveis. Her vil vi blant annet informere om hva som kastes hver dag fra gjestenes tallerken ved avfallsstasjonen.″

Leif Andre Ulset, Kjøkkensjef