Matsvinnet på vei ned i serveringsbransjen

KuttMatsvinn2020 er inne i sitt tredje år. Over 2000 serveringssteder er med og kvaliteten på målinger og innleverte data blir stadig bedre. På prosjektets femte forum ble det lagt frem ferske tall som viser en reduksjon i matsvinnet både for hotell og kantine.

Nominerte kandidater til prisen for "Beste tiltak 2018" på KuttMatsvinn-forum. Fra venstre; Prosjektleder Erik Vold fra Matvett, Øyvind Sitter fra ISS Telenor Fornebu, Stig Drageide fra Hotel Continental, Dag Finn Johansen fra Scandic Hotels og jurymedlem Morten Karlsen fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Tallene som ble presentert av Østfoldforskning viser at det kastes 29 000 tonn spiselig mat fra hoteller, kantiner, restauranter og servicehandel. Det er hotellene som kaster mest per gjest med 115 gram, mens matsvinnet per kantinegjest er på 44 gram.

Målsetningen allerede nådd for deler av bransjen

42 prosent av deltakende kantiner og 20 prosent av hotellene har allerede nådd målsetningen om minimum 20 prosent reduksjon innen 2020, noe som viser at det gir resultater å innføre systematisk måling og forebyggende tiltak. Flere virksomheter ligger også godt foran skjema og har nærmest halvert matsvinnet sitt siden oppstart.

″Over 70 prosent av matsvinnet oppstår etter at maten er satt ut, enten fra buffet eller fra gjestenes tallerkener. Det blir derfor viktig å fokusere på mengden mat som settes frem og gjestens holdninger″

Pieter Callewaert, Østfoldforskning

Hotel Continental vant prisen for beste tiltak

Sammen med ISS-kantinen hos Telenor Fornebu og Scandic Nidelven, var Hotel Continental nominert til prisen for "Beste tiltak 2018". Alle disse tre har oppnådd en vesentlig matsvinnreduksjon i 2018. Juryen mente vinneren skilte seg ut, både fordi de har kommet så raskt i gang med arbeidet og fordi de har involvert de ansatte og gjennomført enkle og effektive tiltak som kun å tilby brød ved forespørsel og redusere mengde tilbehør som serveres.

″Hotel Continental har ikke noe sentralt konsern som setter dette på dagsorden, men her har kjøkkensjefen selv tatt tak i utfordringen for å møte dagens gjester og morgendagens marked″

Morten Karlsen, NHO Reiseliv, Innkjøpskjeden