Kompetanseheving satt i system

Kompetanseheving som del av interne rutiner og økt engasjement blant de ansatte i virksomhetene er viktige suksessfaktorer for å få god struktur på målinger og tiltak for å kutte matsvinn i virksomhetene. I forbindelse med årets KuttMatsvinn forum for deltakerne i KuttMatsvinn Servering, kom det frem at mange aktører har innført matsvinnkurs som en obligatorisk del av opplæringen av nyansatte og medarbeidere øvrig.

KuttMatsvinn Servering-plattformen med ulike verktøy har blitt godt mottatt av deltakere i KuttMatsvinn Servering og inkluderer både spill, e-læringskurs og diverse veiledere til arbeidet. Det er gledelig å se at stadig flere innfører obligatorisk opplæring i form av kursing som del av interne rutiner og stillingsinstrukser, og inkluderer fokus på bærekraft og matsvinn som del av medarbeidersamtaler.

Matvett har lagt til en ny funksjon til e-læringskurset for serveringsteder ved at alle som gjennomfører kurset får tilsendt sitt personlige diplom som dokumentasjon på opplæringen, og det har resultert i at langt flere deltakere har gjennomført kurset. Så langt har vi sendt ut 450 diplomer som mange opplever som en kilde til motivasjon for videre arbeid.

Nedenfor er eksempler på virksomheter som har inkludert kompetanseheving som del av obligatorisk opplæring.

Egen opplæringsportal hos COOR

COOR har innlemmet deler av Kuttmatsvinn-plattformen med e-læringskurs og spillet i sin egen opplæringsportal via Attensi som de er kunde hos og som er leverandøre av Matvett KuttMatsvinn-plattform. Spillet er nå en del av den obligatoriske opplæringen for alle ansatte på deres 60 kantiner. Ansatte vil motta purringer hvis spillet ikke er gjennomført ila 6 måneder, gjelder også alle nyansatte.

Hurtigruten med konkrete resultater fra obligatorisk kursing

Hurtigruten oppfordrer alle ansatte til å gjennomføre e-læringskurset og det stilles også som krav i nyansettelser. Over 100 kokker og andre ansatte har så langt tatt kurset og mottatt sitt diplom. Dette har hatt stor betydning for økt engasjement og forståelse hos medarbeiderne i Hurtigruten og matsvinnresultatene snakker for seg selv. De har kuttet fra 73 gram matsvinn per gjest i 2022 til 66 g/per gjest i 2023.

Delys selskaper har gjort KuttMatsvinn-spillet obligatorisk

Dely har gjort flere av verktøyene i plattformen tilgjengelige i sin portal hos Attensi som filmer, KuttMatsvinn-spillet som er obligatorisk for alle ansatte, lenke til e-læringskurset og en egen fil som beskriver hvordan de skal utføre matsvinn-rapportering i systemet deres. Dette gjelder for både Starbucks, Blender, Fridays og Peppes.

Konsumgruppen kurser sine selgere

Hos Konsumgruppen har ledelsen og alle selgerne gjennomført kurset for å kunne veilede sine medlemsbedrifter bedre om matsvinn. Alle virksomheter som blir med i KuttMatsvinn Servering via Konsumgruppen oppfordres til å sikre at de ansatte gjennomfører kurs.

De yngre gjestene skal også med hos Scandic

Serveringssteder har også en unik mulighet til å inkludere og bygge kompetanse og engasjement hos gjestene. I fjor sommer gjennomførte Scandic en sommerkampanje på alle sine hoteller i Norge, der de laget et aktivitetsark for sine yngre gjester som inkluderte KuttMatsvinn-spillet som vi har laget for forbrukerne. Denne kampanjen skal gjentas i år. Spillet har vært en effektiv måte å kommunisere om matsvinn og engasjere gjestene, spesielt barna i samspill med voksne og servitører.​