Bakeriene er også med!

Bakerbransjen tar stadig nye grep om matsvinnet, og nå har Baker og Konditorforeningens landsforening (BKLF) signert en samarbeidsavtale med Matvett og KuttMatsvinn-prosjektet.

Første avtale med bakeriene inngått mellom Åpent Bakeri og BKLF i KuttMatsvinn2020-prosjektet. Fornøyde samarbeidspartnere fra venstre; Hans Thorne fra Åpent Bakeri, Anne-Grete Haugen i Matvett og Gunnar Bakke fra BKLF. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Vest Vind Media

Bakeriene har allerede bevist at det er mulig å introdusere mer bærekraftige løsninger for å redde overskuddsmaten fra å bli kastet. Siste tall viser at hele 250 bakeriutsalger med i Too Good To Go, og hele 650.000 porsjoner med bakervarer er reddet fra å bli kastet siden 2016.

″BKLF har inngått avtale med Matvett om deltagelse i KuttMatsvinn2020-prosjektet for å ta nye steg på veien til en mer bærekraftig bakerbransje med spesielt fokus på håndverksbakeriene. Vi ser frem til å få oversikt ved å måle matsvinnet, utvikle bransjestatistikk og iverksette nye tiltak. Vi inviterer nå våre medlemmer med i prosjektet″

Gunnar Bakke, direktør BKLF

Bedre bunnlinje med redusert matsvinn

På landskonferansen for Baker- og konditorbransjen presenterte Matvett et enkelt regnestykke for å synliggjøre at det er penger å spare ved å kaste mindre mat. Et bakeriutsalg som har en årlig omsetning på fem mill. kroner, hvor matsvinn utgjør fem prosent av omsetningen, vil kunne spare 50.000 kroner ekstra på bunnlinjen ved å kutte matsvinnet med 20 prosent.

Åpent Bakeri - første bakerikjede med

Deltakerne i KuttMatsvinn2020 har hittil primært bestått av kantiner, hoteller og restauranter. Det er utviklet en egen verktøykasse med kurs- og kommunikasjonsmateriell for kiosk, bensin, service som Åpent Bakeri nå skal teste ut som første bakerikjede med sine 14 utsalgssteder.

″Vi ser at matsvinn er en utfordring for bransjen vår, og vi i Åpent Bakeri ønsker å bidra til at matsvinnet halveres i tråd med FNs bærekraftmål. Derfor ser vi det som helt naturlig å være med på "Kuttmatsvinn 2020", i regi av Matvett og i samarbeid med BKLF. Vi er sikre på at både ansatte og kunder vil sette pris på et slikt engasjement og vi tror veien til gode resultater er relativt kort.″

Hans Thorne, daglig leder Åpent Bakeri

Kunden må involveres

Fremtidens kunde vil forvente at virksomhetene ikke bruker mer ressurser eller råvarer enn nødvendig. Synliggjøring av hvordan bakeriene jobber for best mulig ressursutnyttelse overfor egne ansatte og kunder vil bidra til bedret omdømme for bransjen og for den enkelte virksomhet. Kunden må ansvarliggjøres og bli med på å løse utfordringene med svinn blant ferske bakervarer. Dette kan gjøres ved å invitere til dialog og til en mer bærekraftig adferd.

-Gode bakervarer hører hjemme i magen, hjelp oss å kaste så lite som mulig. Visste du at 1/3 av den maten som produseres blir kastet? Det vil vi gjerne bidra til å redusere. Spør oss gjerne om å dele brødet eller bagetten i to om du ikke er så sulten….

-Er du like glad i bakervarer som oss? Hjelp oss å kaste så lite som mulig. Sent ute? Spør oss om et alternativ om favorittbrødet ditt er utsolgt.

Dette er noen av budskapene som Matvett skal teste ut i piloten med Åpent Bakeri.

Matvett gleder seg til videre samarbeid med håndverksbakeriene og følge dem på veien mot en mer bærekraftig bransje, sier Anne-Grete Haugen i Matvett som møtte bransjeaktørene på Leangkollen under BKLFs landsmøte.