Lær barna å ta ta vare på maten

Gode vaner bør legges tidlig, og den oppvoksende slekt får et spesielt ansvar for å ta vare på – og forbruke naturressursene klokt. Om 50 år beregnes det nemlig å være 9 milliarder mennesker på jorda som skal dele et allerede hardt prøvet matfat. Få med barna på å redusere matsvinnet, lær dem å ta vare på maten.

Oskar og Matilde er matreddere. Foto: Tove K. Breistein

Barns forhold til mat og måltider varierer veldig. Noen er altetende og spiser som hester gjennom hele oppveksten, mens andre kniper igjen munnen så sant det ikke er pølser, spagetti eller søtsaker som serveres. Vi lærer som småbarnsforeldre at barna må få smake på alle typer mat, men ikke tvinges til å spise noe de absolutt ikke liker. Jeg har erfart at det er mye som må smakes flere ganger før de liker det. Det tar smaksløkene litt tid å venne seg til nyheter.

La barna få være med å lage mat

Det å sette fokus på variert kost og gode matvaner kan virke stressende i en travel hverdag, men hvis du tar mål av deg om å engasjere barna til å være med å lage mat en gang i uken, får de et helt annet forhold til det de spiser og hvor maten kommer fra. De kan få kjenne og lukte på råvarene og lære om matlaging, samtidig som de kan bevisstgjøres på å ikke kaste mat unødig. Blir barn først interessert i noe, går de virkelig inn for saken med liv og lyst.

Finn inspirasjon i gode oppskrifter

Skaff dere gjerne en enkel familiekokebok og bli enige om hva dere skal lage. Velg retter hvor råvarene er adskilt. Supper og gryter faller som regel først i smak når barna har blitt litt eldre. La gjerne deler av måltidet bestå av rester; for eksempel poteter fra i går som kan stekes i små terninger. Jo mindre bitene er, jo bedre synes ofte barna det smaker. Rester av brokkoli eller blomkål kan du bruke i en potetmos eller i en karbonadedeig. Vis barna at mat som ikke blir spist til ett måltid smaker godt i en annen rett dagen etter, så lenge man oppbevarer maten hygienisk og ved riktig temperatur. La barna forsyne seg selv når maten er ferdig og lær dem at det er lov å forsyne seg flere ganger.

Det er viktig å formidle positive holdninger til mat og miljø. Vi må finne oss i å være rollemodeller i alt vi gjør, og det er mye vanskeligere å endre inngrodde holdninger og forbruksmønstre enn å sørge for gode vaner fra starten av!